SVETSKI DAN STANOVNIŠTA I SVETSKI DAN BORBE PROTIV HEPATITISA

• SVETSKI-DAN-BORBE-PROTIV-HEPATITISA

• Svetski dan stanovništva obeležava se 11. jula . Taj su dan Ujedinjeni narodi proglasili Svetskim danom stanovništva jer je 11.7.1989. ukupna svetska populacija dostigla pet milijardi ljudi.

Prema demografskim podacima, stopa opšte smrtnosti stanovništva beleži sve veće povećanje a naročito u razvijenim zemljama gde stil i način života, način ishrane i nivo stresa umnogome doprinose ovoj statistici. Faktori rizika kao što su pušenje, konzumiranje alkohola, nepravilna ishrana, stres, neracionalno korišćenje lekova (naročito analgetika) mogu dovesti do raznih oboljenja gastrointestinalnog trakta a naročito mogu doprineti razvoju Helicobacter pilory infekcije koja pokazuje trend sve većeg porasta u savremenom društvu. Infekcija ovom bakterijom dovodi do pojave čira na dvanaestopalačnom crevu i želucu a dokazano je da osobe inficirane Helicobacter-om imaju mnogo veći rizik za nastanak karcinoma želuca

Nekim rutinskim analizima i jednostavnim pregledima (pregled gastroenterologa sa ultrazvukom abdomena, test za detekciju Helicobacter-a u stolici ) mogu se otkriti predispozicije i rizici za bolest.

Svetski dan borbe protiv hepatitisa, bolesti jetre, obeležava se 28. jula, s ciljem da se podstakne preventiva, omogući edukacija i bolje razumevanje virusnog hepatitisa kao problema svetskog zdravstva.

Povodom Svetskog dana borbe protiv hepatitisa lekari podsećaju da se hepatitis B i C ne može dobiti socijalnim kontaktom sa obolelim, dakle rukovanjem, niti ako radite ili se družite sa takvom osobom. Oba virusa se prenose kontaktom sa zaraženom krvlju, odnosno, ako upotrebljavate korišćene igle i špriceve, imate nezaštićen seksualni odnos, kao i tokom porođaja sa majke na dete.

Virusni hepatitisi B i C usmrte oko milion osoba svake godine u svetu (350 000 smrtnih ishoda se povezuje sa HCV infekcijom), dok se procenjuje da je 78 odsto svih primarnih karcinoma jetre uslovljeno ovim infekcijama.Procenjuje se da je svaka treća osoba u svetu inficirana virusom hepatitisa B (dve milijarde), da se svake godine u svetu 3-4 miliona ljudi inficira virusom hepatitisa C, a da jedna od 12 osoba u svetu živi sa hroničnom hepatitis B ili hepatitis C infekcijom (više od 520 miliona ljudi).

Rana dijagnoza u vidu pregleda hepatologa uz predložene laboratorijske analize i EHO abdomena predstavljaju najbolju mogućnost za efektivan tretman ovih infekcija. Takođe, blagovremeno postavljena dijagnoza omogućava inficiranim osobama da preduzmu mere u cilju prevencije prenošenja infekcije na drugu osobu, na primer primenom bezbedne seksualne prakse, kao i promenu načina života u cilju zaštite jetre od dodatnih oštećenja, na primer eliminacija alkohola i određenih hepatoksičnih supstanci ili lekova.

Prevencija bolesti predstavlja skup svih aktivnosti koje se sprovode kako bi se na vreme sprečila pojava bolesti, rano otkrila predispozicija za neko oboljenje i na vreme primenilo odgovarajuće lečenje.

Autor teksta: Dr Aleksandar Ilić – doktor medicine